Några av svaren!

Jätte bra blogg tycker jag (: har du några tips för hur man i framtiden kan lära in passage eller vet du någon tränar i örebrotrakten som har kunskap om akademisk ridning?

Tack så mycket!

Hur passage ska läras in är ju väldigt individuellt från häst till häst. Det finns hästar som har väldigt lätt att lära in det och det finns hästar som har betydligt svårare.

Det är viktigt att man tänker på att rörelsen är väldigt krävande för hästen. Hästen bör ha välutvecklade muskler, energi och styrka. När man börjar träna in det ska man tänka på att inte ”överträna” hästen – börja träna bara några steg! Det är otroligt viktigt att hästen hela tiden är framför skänkeln, och inte börjar "tänka bakåt". Känner man att den gör det är det viktigt att snabbt rida framåt i trav igen. Passagen tränar jag genom att rida små korta travsteg växlande med större. Även här är det viktigt att hästen tänker framåt hela tiden, så man har något att fånga upp från. Jag klämmer aldrig med skänklarna utan nästan gör åt andra hållet när jag vill att hon ska gå in i passagen - jag lättar lite på sätet och det gör att hon känner sig friare att använda ryggen.

Vad jag vet så finns de här ställena. Ena stället är i alla fall i Laxå, det är väl inte så långt ifrån?  Jag länkar deras hemsidor så kan du själv gå in och läsa om det!

http://www.greenhorse.se/index.html

http://www.amiedahlqvist.se/kurser.htm

 

Min häst kommer alltid riktigt nära hindrena och det gör att han hoppar en ur sadeln, det skulle kunna vara en meter från sadeln... Jag har lagt bommar och allt sånnt för att han ska hoppa längre ifrån, men inget fungerar, har du några tips...
Kan säga att jag börjar vänja mig men det är ju inte den roligaste att ibland flyga en meter extra.. ;)

Mitt tips skulle just varit det, att lägga bommar en bit ifrån eftersom att du då lurar hästen att korta av det sista galoppsprånget lite och därmed få mer tid att hinna lyfta upp sina framben. Varför funkar inte det? Hoppar han fortfarande för nära?


Min ponny har slutat hoppa(hinder) och studsar och flyger, vägrar galoppera och visar väldigt skarpt att han inte längre vill arbeta. vet inte varför, vi har tänkt på om han har ont så han har vilat 1,5 vecka nu och imorgon ska jag skritta honom några dagar framåt nu och se. men han markerar inte när man känner på hans rygg iallafall. han är född 05 tror du att han bara kommit in i en sån period? han är ganska ny hos oss.

När en ponny markerar väldigt tydligt och inte är samarbetsvillig så är det först och främst ganska bra om man kollar upp honom! En ponny kan vara väldigt uthållig och visar inga tecken när man klämmer och känner igenom dem.

Annars kan ju ponnyn bara vara allmänt busig och ostyrig. Då skulle jag kanske börja med att trötta ut den lite.. T.ex. longera (löslongera tycker jag funkar bra innan ridpass) innan ridpasset. Då kan du även se hur han känns innan ridpasset.


Hej !
Rider en femårig fjording som är väldigt frammåt och vill väldigt mycket. Men han kan bli lite påträngande och och buffig. Har du några tips ?

Hej!
Just när hästarna är så pass unga är det viktigt att från början visa vem som bestämmer. Visa även med kroppsspråk – var inte för hårdhänt- men visa ändå att det är DU som bestämmer. Använd rösten – ryt ifrån! Han ska inte få använda dig som en klipinne och han ska inte komma fram och buffa på dig bara sådär. Nu när han är så pass ung som han är ska du börja säga ifrån.

En sån där grej är nackdelen med att t.ex. mata hästen ur händerna. Hästen lär sig att när den står bredvid dig får han mat. Och han kanske buffar på dig innan du ger honom – ja, då har du honom alltid där vid din sida, buffandes med väntan på godis.

 


Kommentarer
Johanna

tack!



Blogg: http://stallkompisaar.blogg.se/
2011-07-14 @ 00:46:29
Nora :D

Sv, jo visst fungerar det ibland, men inte alltid, och vet faktiskt inte varför .. ? ;s



Blogg: http://noralindblad.blogg.se/
2011-07-14 @ 21:19:07




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback