Frågor och svar

Svar till Natalie:
Vet inte vad du kan hjälpa mig med? Min ponny studsar och flyger. Jäkla humör och bockar/kickar när man kräver nånting. Alla mina tränare har gett upp, suckar bara men varsågod o försök ;)
Oj vad är det för en liten buse du har! Sådant betéende kan betyda många saker. Antingen kan hästen ha ont, det kan vara missförstånd mellan er eller så är det helt enkelt bara protester, ponnyn tycker det är jobbigt!

Nu är det ganska svårt för mig att bedöma. Hur mycket har du ridit din häst? Hur vältränad är den? För om det skulle vara direkt från en vila t.ex. och du kräver för mycket, tycker den kanske det är jobbigt. Då är det bra att bygga upp muskler och kondition vart eftersom. Börja med några dagar skritt, sen intervaller med trav och sen galopp. Tänk på att lösgöra hästen ordentligt i skritt och trav innan du börjar jobba den ordentligt i galoppen. Låt återuppbyggnaden från vila ta tid, så den hinner bygga upp sig ordentligt.

Om hästen har ont brukar man märka ganska tydligt. Men det kan vara med just sådana betéenden. Dock brukar ponnysar vara duktiga på att dölja det.. många är väldigt uthålliga!

Fortsätt skriva till mig här eller maila mig på [email protected]

Kommentarer
Sally rönngård

sv; Okej tack, :)



Blogg: http://lukasochjag.blogg.se/
2011-07-12 @ 23:31:59
Natalie

Han är kollad på klinik förra veckan..



Blogg: http://hoppryttare.wordpress.com
2011-07-12 @ 23:53:31
Anonym

sv; fin blogg



2011-07-13 @ 00:03:04
Johanna

Min ponny har slutat hoppa(hinder) och studsar och flyger, vägrar galoppera och visar väldigt skarpt att han inte längre vill arbeta. vet inte varför, vi har tänkt på om han har ont så han har vilat 1,5 vecka nu och imorgon ska jag skritta honom några dagar framåt nu och se. men han markerar inte när man känner på hans rygg iallafall. han är född 05 tror du att han bara kommit in i en sån period? han är ganska ny hos oss.



Blogg: http://stallkompisaar.blogg.se/
2011-07-13 @ 00:45:10




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback