Ett vanligt ridpass

När jag rider har jag alltid som mål att få hästen fin i form. Vem har inte det tänker ni säkert nu. Men jag kan säga er att det finns många som bara lägger på sadeln och säger "kör". Därav får hästen skador mm.

Ungefär såhär kan ett vanligt pass för mig se ut: (jag rider på volten)

Jag börjar låta hästen bara skritta av sig. Oftast finns mycket överflödig energi som redan då kommer ut. Jag skrittar kanske bara vanligt ca. 4-6 varv i båda varven. Det är inget pensionärstempo vi snackar om här, powerwalk är det som gäller!

När jag gjort det börjar jag med många övningar i skritt först. Skänkelvikningar, öppna, sluta - ja allt sånt!

När det sen är dags för trav- då ska hästen vara ordentligt lösgjord i skritten, den ska ha skrittat på ordentligt.
Trava, gör serpentiner, volter, vänd snett igenom, försök få hästen mjuk och följsam, i båda varven.
Trava över cavalettibommar och få hästen uppmärksam på dina hjälper och få den att lyfta på benen ordentligt!

När det sedan är dags för galopp är hästen ordentligt uppvärmn och förhoppningsvis mycket följsam!
När hästarna sträcker sig, börjar gå ojämt eller blir stela beror oftast på hur vi tränar dem.
Så för guds skull gott folk, värm upp era hästar ordentligt!!

Hur ser ditt ridpass ut?

Kommentarer
Olivia Gustavsson

Bra inlägg! Superbra blogg :)



Blogg: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
2011-07-14 @ 20:12:19
tamara ♥

Hejhej, fin blogg du har!



Anmäl dig gärna till veckans blogg som avslutas imorgon :)

http://lindblomms.blogg.se/2011/july/veckans-blogg-for-att-jag-ar-borta.html#comment



Kram ♥



Blogg: http://lindblomms.blogg.se/
2011-07-14 @ 20:31:55
Molly

Jätte bra skrivet, det hörs att du är en duktig ryttare som är viktig med hästen. Gör faktiskt nästan precis likadant som du :) Sedan efter ridpasset brukar jag låta hästen trava av sig på lång tygel då den kan sänka huvudet och pusta ut. Det gör jag cirka 2 varv åt varje håll och lite på volter. Sedan brukar jag vara nogran med avskrittning eftersom det är då hästen kan få många skador. Det brukar jag gör i cirka en kvart ;) KRAM ! ps. din blogg är awsome <3



2011-07-18 @ 12:13:07




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback